Skocz do zawartości
Max

#19 - Czy wiesz, że…?

Rekomendowane odpowiedzi

image.png.c215eee2c064cef8c69695c090644e28.png

 

 

 

most8-679x442.jpg.46dab00ab0b510b9adf52a8acc10f32d.jpg

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce

Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce znajduje się w województwie dolnośląskim, a konkretniej w miejscowości Bolesławiec. Przecina rzekę Bóbr oraz jej szerokie obszary zalewowe. Obiekt powstawał w latach 1844-1846. Dzięki podjęciu inwestycji Bolesławiec otrzymał połączenie kolejowe z głównymi miastami w tym rejonie – czyli z Wrocławiem i Dreznem.

Architektem, który zaprojektował najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce był Fryderyk Engelhardt Gansel – architekt miejski z Bolesławca. Oficjalnego otwarcia wiaduktu dokonał sam król pruski Fryderyk Wilhelm IV. Wydarzenie to upamiętnia tablica wmurowana w jedno z przęseł wiaduktu. Pierwszy próbny przejazd pociągu nowym wiaduktem odbył się 5 lipca 1846 roku.

Wygląd wiaduktu nawiązuje do architektury Starożytnego Rzymu. Fryderyk Engelhardt Gansel wzorował swój projekt bolesławickiego mostu na rzymskich akweduktach, które doprowadzały kiedyś wodę do rzymskich miast. Do budowy rekordowego wiaduktu wykorzystano jasnożółty piaskowiec z kamieniołomu w pobliskiej Dobrej. Według archiwalnych danych, w budowę mostu bezpośrednio i pośrednio było zaangażowanych blisko 4 tysiące osób.

Całkowita długość najdłuższego polskiego wiaduktu wynosi aż 490 metrów. Jego szerokość to 8 metrów, a wysokość 26 metrów. Łącznie, obiekt składa się z 35 półkolistych przęseł wspierających się na potężnych filarach. Co ciekawe, budowniczowie wiaduktu nie rozmieścili filarów w regularnych odległościach, a oddalili je od siebie o 15 m, 11,5 m bądź 5,65 m. Niektóre filary wspierające wybudowano w kształcie wieży, a na trzech z nich rozlokowano nawet wartownie.

Najdłuższe łuki znajdują się bezpośrednio nad rzeką Bóbr i mają aż 15 metrów rozpiętości każdy. Dalsze, dwadzieścia łuków środkowych mierzy po 11 metrów, a najmniejsze łuki łączące mierzą niecałe 6 metrów.

Pod koniec II Wojny Światowej, wycofujące się z Polski oddziały niemieckie wysadziły środkową część mostu, czyniąc go nieprzejezdnym. Przez ponad 2 lata przejeżdżający przez Bolesławiec pasażerowie musieli przerywać podróż, przechodzić piechotą przez kładkę nad rzeką, po czym kontynuowali podróż pociągiem czekającym po drugiej stronie. Zniszczony fragment został naprawiony i wiadukt do dnia dzisiejszego służy pasażerom polskiej kolei. Ostatnią modernizację wiadukt przeszedł w 2009 roku. Dzięki zastosowanym technologiom, pociągi przejeżdżające przez wiadukt mogą mknąć z prędkością aż 160 km/h.

wiadukt-polska-679x509.jpg.d151b1eae5a04dbe0230b09cd3053ebe.jpg

 

 

boleslawiec-679x382.jpg.1fc18990893cb2fd585f4e9079b727b3.jpg

 

 

rekordowy-boleslawiec-679x509.jpg.306c10b469d45ca255b568a0e2a38298.jpg

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teraz już wiem :D ciekawe info

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...